فرزانگان فردا نگر
موسسه غیر تجاری -شماره ثبت 40507
کاربر:   میهمان   [ورود اولیاء    خروج ]

ارزشیابی

ارزشیابی کیفی:

بر اساس بررسی‌های متخصصین علوم روانشناسی و تعلیم و تربیت، سال‌های اولیه زندگی کودک از مهم‌ترین سال‌های زندگی به شمار می‌رود؛ لذا توجه به نیازهای کودکان در این دوران حساس امری ضروری است. از جمله نیازهای آنها آموزش است که حق همه‌‍ی کودکان است؛ آموزش با کیفیت، امکان رشد و تحول همه‌جانبه و یکپارچه کودکان را فراهم می‌نماید.

فرایند رشد و تحول مکمل یکدیگرند و به مفهوم تغییراتی است که به صورت تدریجی و منظم و پیوسته در کودک رخ می‌دهد و همواره در طول حیات، بدون توقف ادامه می‌یابد. رشد جنبه کمی دارد و با مقدار و اندازه تعیین می‌شود مانند قد و وزن و ... ولی تحول، تغییرات کیفی است که به مهارت‌های فرد اشاره دارد. البته کمی و کیفی رشد از هم جدا نیستند و کاملا در ارتباط با هم می‌باشند.

ارزشیابی معطوف به هدف است ؛ از این‌رو لازم است که هدف‌های آموزش و پرورش به طور دقیق مشخص شود. در ضمن ارزشیابی یک شیوه آموزش هم محسوب می‌گردد. میزان یادگیری را مشخص می‌کند. وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب مقایسه می‌نماید.

 

رشد کیفی جسمی حرکتی

  1-استقامت و قدرت بدنی   

  2-رشد عضلات و ماهیچه‌های کوچک مانند انگشتان دست و پا

  3- رشد عضلات و ماهیچه‌های بزرگ

  4- هماهنگی عصب عضله

  5- هماهنگی بین عضلات کوچک و بزرگ ، چشم و دست، و چشم و پا، و...

  6- تعادل

  7-مهارتهای حرکتی بنیادی (قامتی- دویدن- جهیدن- لی لی دریافت- پرتاب- دریبل- و...)

  8-ارتقاء سیستم‌های حسی حرکتی(حس عمقی، بینایی، و ستیبولار) شامل: آگاهی بدنی، آگاهی        فضایی، جهت یابی، آگاهی زمانی

 

رشد کیفی عاطفی

  1- شناخت احساسات( ناتوانی- تندخویی- زودرنجی- لجبازی-اضطراب-و...)

  2- بیان احساسات با شیوه‌های غیرمستقیم و مستقیم

  3- اداره احساسات( به شکلی که به خود و دیگران و محیط آسیب وارد نشود)

 

رشد کیفی شناختی-ذهنی

  به کارگیری حس‌های پنج‌گانه

  1-توجه کردن : تقویت دیدن(مشاهده کردن)، شنیدن آنچه در اطراف شخص در جریان هست.

  2- شناخت مفاهیم(اعداد- صداها- شکل‌ها- رنگ‌ها- ترکیب آنها)

  3- درک زیبایی

  4-تفکر: بیان او بر اساس دلایل و معلومات خود کودک است.

   در جهت خصوصیات و صفات خاص محدود می‌شود. مثلا نقاشی او و تکرار آنها معرف افکار و   دانستنیهایی که برای او اهمیت دارد می‌باشد.

5- کم کم واقعیت‌ها از خیالات فاصله می‌گیرند.

6- حفظ بقاء اشیاء کامل می‌گردد.

7- مهارت‌های عمومی(خودیاری)

8- شناخت محیط زیست

 

رشد کیفی کلامی:

1-     بیان آواها و کلمه‌ها روزانه زیاد و زیادتر می‌شود. به ترکیبات زبان مسلط‌تر می‌گردد. جملات رشد بیشتری می‌کنند.

2-    بیان مطالب: تصویرخوانی . روایت کردن یک واقعه.

3- لذت از تکرار قصه‌ها. آهنگ‌ها و شعرها.

4-  حافظه

 

 

رشد کیفی اجتماعی

احترام به خود و دیگران( همدلی. تشخیص و پذیرش تفاوت‌ها بین خود و دیگران). با شادی و مهربانی کنار هم بودن. پذیرفتن نظم. مشارکت در انجام یک فعالیت جمعی. صبوری و رعایت حقوق دیگران( حقوق کودک- حقوق بشر- حقوق شهروندی- و...). خودیاری. مسئولیت پذیری؛ و...

مهارت‌هایی که لازمه پرورش شخص از نظر فردی و اجتماعی می‌باشد تا بتواند احساس شادمانی و خوشبختی نماید بدون ادعا و جامعیت، با ذهنی خلاق و متحول.

 

درخواست ما از شما اولیاء گرامی:

با توجه به اهداف کلی مؤسسه، کلیه زمینه‌های رشد مشخص شده و سپس ارزشیابی کیفی کودک شما که نتیجه مشاهدات مربیان مرکز می‌باشد بیان می‌شود، تا شما پدران و مادران عزیز از نظریات ما در مورد فرزند خود مطلع گردید و در همین جا ما را در جریان دیدگاه‌های خود در هر یک از موارد ذکر شده قرار دهید.

عملکرد ما را نقد و بررسی کنید و هرگونه پیشنهادی در انتخاب هدف ، روش آموزش ، و هر آنچه که ما را در جهت پیشرفت مهارت‌های زندگی، شادمانی ، و اعتماد به نفس کودک شما یاری دهد ارائه نمایید. صمیمانه از نظریات شما استقبال می‌کنیم و سپاسگزاریم . باور ما به درستی بر یاددهی و یادگیری است که نه آغازی دارد و نه پایانی.

 

به امید حق

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
آدرس: تهران - خیابان بهشتی- خیابان صابونچی -شماره 24 طبقه 3 واحد 66